Paula

Foto’s:

Over mij

HI lieve vrienden,

Welkom op ons Noorwegen blog. Het is ons dagboek om te behouden wat we anders misschien vergeten of waarvan de finesses vervagen. Ik vind het heerlijk om mee te reizen met reisblogs van anderen. Misschien kunnen we anderen dit genoegen ook verschaffen....

Dit jaar trekken we naar Noorwegen. Het heeft lang op ons verlanglijstje gestaan maar dan wel als een reis waarbij wij ons trekkend vakantie zagen houden. Met onze Holtkamper zou het kunnen, maar we stelden ons een eenvoudiger manier van reizen voor. Dit jaar is onze collectie tentachtigen uitgebreid met een daktent (voor op de auto)..... huren was de opzet, maar we konden de Jazz niet weerstaan.

Over mijn reis

Noorwegen dus... bijna drie kwart van het grondgebied is niet bruikbaar voor economische aktiviteiten, snelwegen zijn zeldzaam, 80 km is de max haalbare snelheid en het wegdek is vaak matig. We zijn benieuwd welke nationaal beroemde routes we zullen berijden: de Peer Gyntweg, Atlantische weg, Trollstigen, Lysebotnvegen, Jotunheimvegen, Gamle Strynefjellsvegen, Kystsriksveien of de Sognefjellsweg. Op naar Kiel, met de boot naar Oslo en vergezeld met twee Jazzen op avontuur.....

“Reizen maakt je eerst sprakeloos en verandert je daarna in een verhalenverteller.” – Ibn Battut

De Noorse verteltraditie kent vele mooie verhalen die ik in mijn jeugd leerde kennen. Ze zullen weer bovenkomen tijdens de reis.... Maar meer nog is de geweldige natuur en het gesteente iets waar we naar uitkijken en de kleuren van de vele panorama’s. We beginnen met een flinke duik in de cultuur in Oslo; ik verheug me enorm op het nieuwe Munch Museum. Enkele jaren terug moest ik op de drempel van het oude museum om draaien om hals over kop naar Nederland terug te keren. Nu pakken we de draad daar weer op.

Terugreizen zullen we langs de Zweedse oostkust om uiteindelijk via de Höga Kusten bij Stockholm en Jarna uit te komen....